Saturday, May 2, 2009

♥Ucap 'Aku Mencintaimu' Secara Serius♥

BANYAK perkara yang perlu diketahui apabila menjalin hubungan dengan lelaki atau wanita yang baru dikenali.Sisi sesebuah perhubungan, lama atau baru bukan persoalan. Namun, menyatukan dua insan yang berlainan pandangan, sikap mahupun latar belakang tidak semudah disangka. Bahkan, ia melalui banyak fasa dalam meneguhkan jalinan yang penuh keindahan pada akhirnya.
Jika anda sudah lama mengenali, tetapi belum begitu memahami dirinya, petua berikut mungkin boleh menjadi panduan di saat hubungan sedang goyah. Ia juga mungkin bermanfaat jika mahu memulakan satu fasa baru bersama pasangan.

* Berikan lebih daripada yang dia harapkan dan lakukan dengan senang hati.Ingat, jangan harap mendapat balasan daripada apa yang anda berikan, selagi dia belum milik anda ataupun jika sudah termaktub dia hak anda sekalipun, biarlah balasan itu datangnya daripada Yang Maha Pencipta


* Bernikah dengan lelaki atau wanita yang anda cintai. Ketika usia beranjak tua, kebijaksanaan dan keelokan percakapan serta perlakuannya akan membuat anda bahagia sepanjang hayat biarpun tanpa dilimpahi kemewahan.

* Jangan percaya dengan apa yang anda dengar, jangan habiskan apa yang anda miliki atau tidur semahunya. Percayalah pada kata hati ketika mendengar segala fitnah dan tohmahan bagi menguji kesetiaan.

* Ketika mengucapkan, "Aku mencintaimu", lakukan dengan serius. Semua keputusan yang anda pilih, ada akibatnya oleh itu, bertanggungjawab atas pilihan atau keputusan yang dibuat.

* Ketika berkata, "Maafkan saya", pandang matanya. Kata maaf tidak cukup hanya dengan ucapan tetapi perubahan sikap juga penting. Maaf yang tulus adalah daripada hati.

* Bertunang dulu sekurang-kurangnya untuk tempoh enam bulan sebelum membuat keputusan bernikah kerana ia mampu memberi ruang untuk mengenali hati budinya. Perhubungan harus dilaksanakan tahap demi tahap dalam usaha mencapai keserasian dan keindahannya.

* Percayalah pada cinta pandang pertama.

* Jangan mentertawakan atau meremehkan impian orang.

* Cintailah orang lain dengan mendalam setelah anda melalui kekecewaan dalam cinta pertama. Anda mungkin akan sakit dan terluka tetapi sesungguhnya itulah cara untuk menjalani hidup yang sebenar dalam fasa seterusnya.

* Saat pertengkaran atau perdebatan yang hebat, jangan menyebut nama seseorang yang sememangnya dibenci pasangan atau kekasih anda.

* Jangan menilai orang dengan siapa mereka berteman.

* Bicara biarlah perlahan tetapi berfikir biarlah cepat. Ingat, lidah ibarat sebilah pedang tajam dan setiap saat dapat melukai sesiapa termasuk orang yang anda sayangi.

* Ketika seseorang mengajukan pertanyaan yang anda tidak ingin menjawabnya, anda hanya perlu tersenyum dan tanya sebaiknya dalam nada yang tidak menyakitkan.

* Cinta dan kejayaan besar memerlukan pengorbanan bukan sedikit.

* Ketika kalah, jangan lupa pelajaran yang diperolehi. Kekalahan bukan bererti anda sudah gagal tetapi daripada kegagalan itulah anda sedar dan mulai belajar sesuatu.

* Hargai diri sendiri dan orang lain serta bertanggung jawab pada semua yang anda lakukan.

* Jangan biarkan pertengkaran kecil memusnahkan persahabatan.

* Ketika anda sedar sudah melakukan kesalahan, ambil langkah segera untuk memperbaikinya.

* Tersenyumlah saat menerima telefon daripada si dia atau yang teristimewa. Orang yang menghubungi anda akan mendengarnya daripada reaksi atau nada suara anda.

* Habiskan waktu sendirian adalah saat tepat untuk anda mengkaji atau bermuhasabah diri.

p/s : still sygkan si dia yg pnh menghuni hati ini.Ya Allah,seandainya dia bukan di takdirkan utk diriku,Kau padamkan lah rase syg dan cinta ini utk dirinya...

8 comments:

DYL said...

huuu..susahnye..

joegrimjow said...

ku lelaki pemalu

Cikgu Nort said...

adeh! cinta hari2 nih

akudinda said...

Percayalah pada cinta pandang pertama.
bab ni yg paling aku suka..
hahahaha

Kismiss said...

to diLL..mmg susah nk cari cinta yg tulen...yg plsu bnyk...

(^_^)

Kismiss said...

tp joegrimjow..pemalu..huhuhu..kalau la girl boleh pinang boy...mesti hantaran kawin hang paling mahal..


(^_^)

Kismiss said...

to NoRT..cnta ari2 utk mekarkan kasih sayang...

ececeh..ckp cm de pengalaman plak..

(^_^)

Kismiss said...

to akudinda..deqda pun suke gak..

lallalala